
ONLINE JOURNAL™ 
www.onlinejournal.com 
 

Media 
 
Part 2 of a two-part series 
Secret Admirers: The Bushes and the Washington Post 
By Michael Hasty 
Online Journal Contributing Writer 
 
February 11, 2004—A mutually beneficial relationship—both in politics and in business—between George 
Herbert Walker Bush and the Washington Post began in the early 1950s, when Bush solicited a 
substantial investment in his first Texas oil company from Eugene Meyer, former president of the World 
Bank, founder of the Washington Post Company, and father of the late Katharine Graham. The 
relationship continues to this day in the illegitimate presidency of Bush’s firstborn son, George Walker 
Bush. 
 
The inner dynamics of this relationship are mostly invisible to those outside the murky, ruling-class nexus 
of the military-industrial-intelligence complex and international investment and elite social circles that 
make up the permanent hidden government behind America’s Potemkin republic. But the very public 
nature of both Bush and Graham families, combined with the diminishing need for discretion from an 
ever-monopolizing corporate media, make the arm’s-length back scratching between the Bushes and the 
Post increasingly transparent. 
 
Of course, appearances must be kept up. The natural “conflict of interests” between the political class and 
its “watchdog,” the “independent” media—all so critical to American political mythology—must be 
maintained. This is especially true when the globalizing ambitions of media boards of directors dovetail 
perfectly with the imperial goals of the national security state, and when media operates primarily as the 
propaganda arm of a neofascist government. There needs to be “plausible deniability” for media to 
credibly claim its independence from the state. 
 
So, for example, while the Washington Post editorial page endorses the Democratic candidate for 
president one day every four years, in keeping with its “liberal” tradition, the rest of the time it can spend 
on the front page advancing the agenda of what George W’s role model Winston Churchill called “the 
high cabal” that oversees the interests of Wall Street and the national security state—which are generally 
Republican. But of course the Post, the inside-the-beltway national newspaper of record, will endorse the 
ideas of whichever party the Graham family and its retainers feel will best advance the unique political 
and financial goals of their own shape-shifting ruling-class faction. 
 
Sometimes this means endorsing the opposite of what you really want—a typical “psychological 
operation,” as every mother and CIA asset knows. Like in the 2000 campaign, where the Post endorsed 
Al Gore just before the election, but only after spending over a year with Post reporter Ceci Connolly on 
the front page, not only parroting the Republican talking points of the day, but pioneering their use. She 
incessantly repeated her own Big Lies about Gore “inventing the Internet” and Love Canal and “Love 
Story,” even after her obvious exaggerations were exposed. It was a message of hate—specifically, 
media hatred of Al Gore, as the Post’s media reporter, Howard Kurtz (with his own intimate ties to the 
Republican party) later admitted, as did Dana Milbank, the Post‘s White House reporter and the Bushes‘ 
fellow Skull and Bones alumnus. The Post never issued an apology for its lies about Gore’s veracity, and 
as Robert Parry at Consortium News reported, its grudging corrections “still misled readers about what 
Gore actually said.” 
 



Besides the longstanding ties between the Bushes and the Grahams, there were practical financial 
reasons for the Post to prefer a George W. Bush administration. Even though Gore was the product of 
another dynastic ruling class family, and had his own personal ties to the oil industry—not to mention 
serving as vice-president in an administration that was scarcely less solicitous of Big Oil than the current 
one, as “former” CIA operative Robert Baer talks about in his book, “Sleeping with the Devil”—he was still 
not trusted by Wall Street. In a vulnerable period of personal tragedy, Gore had made the mistake of 
opening his heart about what he really felt about the environment in his book, “Earth in the Balance.” So 
he would always be regarded with suspicion by the energy interests at the core of America’s foreign 
policy establishment, which the Post serves as a kind of daily newsletter. 
 
There were other financial interests, closer to the Post’s cold cash heart, that would also be serviced by a 
Bush administration. A deregulation-friendly Federal Communications Commission, headed by the son of 
a longtime Bush family functionary, Colin Powell, would raise the limits on what a powerful media empire 
like the Post Company could own. As media analyst David Podvin has discussed at the website Make 
Them Accountable, the Post’s student testing division is one of its most profitable properties, and Bush’s 
No Child Left Behind education act is specifically designed to enhance the profits of the student testing 
industry. And in a Bush administration, the defense and pharmaceutical industries would be sure to be 
swimming in tax dollars that they would spend on expensive full-page advertisements. For the aristocratic 
Post, George W was a smirking cash cow, who would provide the additional benefit of fumigating the 
White House of its recent trailer trash stench. 
 
Beginning in the earliest days of the 2000 campaign, and continuing throughout George W’s illegitimate 
reign, the Post has operated as his propaganda bodyguard, protecting his “honor” on the numerous 
occasions when his character or actions as “president” have been called into question. The Post was the 
establishment voice of reason and respect for constitutional tradition in the tense and chaotic atmosphere 
following the Supreme Court’s theft of the presidency, and led the media chorus urging Democrats to “get 
over it.” When the collapse of Enron—George W’s biggest corporate contributor and training camp for key 
players in his administration—hit, the Post not only led its editorial page with the Karl Rove talking point 
that it was “a business, not a political scandal,” but made sure that that message was repeated on the op-
ed and news pages. Just at the point Bush’s insider trading scandal at Harken Energy threatened to get 
truly dangerous, the Post set the conventional wisdom that the story was unimportant enough to bury 
somewhere in the first section, and firmly warned the media crowd that it was time to move along. There 
was nothing to see here. 
 
The most important propaganda stage the Post has built for George W to act the role of “president” upon 
was, of course, what the corporate media still prefers to portray as the “defining moment” of Junior’s 
reign—the events of September 11. The challenge was made more difficult by Bush’s Fredo Corleone 
performance on the day the attacks occurred. After acting clueless enough to dawdle in front of a 
classroom of second-graders for nearly a half-hour following the crash of the second plane, he then spent 
the rest of the day flying erratically around the country (“Just trying to get out of harm’s way,” as he later 
told a reporter), and appearing perplexed and too small for his suit as he addressed a national television 
audience that night. 
 
This was a job for Superman—which the Post provided in the form of its premier Washington insider, 
presidential chronicler and US Navy Intelligence veteran, the legendary Watergate reporter, Bob 
Woodward. Along with Post reporter Dan Balz, Woodward employed his impeccable journalistic fellatio in 
an eight-part, front-page series of articles giving a moment-to-moment White House account of the first 
days of the “war on terror,“ inflating the image of a cowardly dauphin into that of a credibly decisive 
commander-in-chief. The articles became the basis for Woodward’s subsequent bestseller, “Bush At 
War”—which is probably best viewed as a sequel to his book about the first Gulf War, “The 
Commanders,” featuring many of the same characters. 
 
Woodward’s relationship to the Bush family is particularly interesting (see Part 1 of this series for more 
details). For the uninitiated, Woodward fairly successfully inoculated himself from any future suspicion 
that he might be too close to the subjects of his writing with his historic coverage of the Watergate 
scandal. In the matrix of the corporate media, Woodward is still portrayed as the archetypal intrepid 

http://www.onlinejournal.com/Media/020504Hasty/020504hasty.html
http://www.onlinejournal.com/Media/020504Hasty/020504hasty.html


investigative reporter who, with his scruffy partner, Carl Bernstein, spoke truth to power and brought down 
a president. 
 
In the real world, Woodward has proven to be uncannily close to the highest centers of power. 
 
As the media beat reporter for the New Yorker, Ken Auletta, wrote in his most recent article, “Not all 
journalists have felt excluded by the Bush White House. Bob Woodward had more access than any other 
journalist to Bush and his first team . . . Woodward has had a luxury that few White House newspaper 
reporters enjoy—time and space—and says that he has found this White House ‘more responsive’ than 
any he’s covered.” This from an article entitled, “Fortress Bush.” 
 
Even before Woodward put the finishing touches on the Post’s post-9/11 portrait of George W as a 
fearless wartime leader, the paper’s staff was otherwise busily enhancing the mythic status of Junior’s 
persona—first by downplaying and fogging over the media recount of the voting in Florida, which showed 
that the only circumstance in which Bush could have occupied the Oval Office was what had actually 
happened, with the US Supreme Court halting the original vote recount; and then on December 12, 2000, 
crowning Bush “King of the Christians” in a front page article announcing, “Pat Robertson’s resignation 
this month as President of the Christian Coalition confirmed the ascendance of a new leader of the 
religious right in America: George W. Bush.” 
 
Almost as important as 9/11 in bestowing a Post imprimatur of legitimacy on the Bush regime’s 
occupation of the White House and on its “war on terror” was the newspaper’s fierce encouragement of 
Bush’s invasion of Iraq. The pro-war drumbeat on the Post’s editorial and op-ed pages was so markedly 
one-sided that a number of media analysts felt compelled to write about it. Colin Powell’s presentation of 
US “evidence” of Iraqi weapons of mass destruction to the UN Security Council was not only reproduced 
word-for-word next day in the Post, but it received unreservedly glowing reviews on the front page, the 
editorial page, and from the Post’s entire stable of establishment pundits, from liberal Mary McGrory 
rightward. The paper richly earned its prewar reputation as “the most hawkish newspaper in America.” 
 
Besides its saber-rattling commentary, the Post’s propaganda efforts also included frequent burial of 
information that did not support Bush’s Iraq policy—a tactic noted by, among others, Rachel Smolkin in 
the American Journalism Review and Ari Berman in The Nation. Berman’s article, published last 
September, seems even more relevant today. It discusses a March 16 article by veteran Post reporter 
(and reputed CIA asset) Walter Pincus, which “explained that US intelligence agencies believed the Bush 
administration had exaggerated the threat posed by Saddam’s purported stocks of WMD.” The 
significance of this article is that it didn’t appear until the very cusp of the US invasion, and as Berman 
notes, “its placement: A17.” 
 
Berman then goes on to quote from an article written by Pincus and Dana Milbank, published two days 
later: “As the Bush administration prepares to attack Iraq this week, it is doing so on the basis of a 
number of allegations against Iraqi President Saddam Hussein that have been challenged—and in some 
cases disproved—by the United Nations, European governments and even US intelligence reports.” 
Berman wryly observes, “That one managed to vault only up to A13.” In the intelligence business, the 
propaganda technique the Post is using here is known as a “limited hangout.” 
 
With the 2004 presidential campaign underway, the Post’s coverage of the Democratic candidates has so 
far looked like a reprise of the 2000 campaign. Like the rest of the corporate media, the Post was 
shocked and horrified at the emergence of Governor Howard Dean as the early frontrunner, replacing 
their anointed choice, Senator John Kerry. Not only did Dean’s decentralized base of small donors 
represent a genuine populist challenge to the usual ruling-class intramurals, but Dean’s pledge to break 
up the giant media monopolies meant that he had to be destroyed for practical business purposes as 
well. Although every major media operation joined in this public stoning with a perversely giddy malice, 
the unique intensity of the Post’s attack drew particular attention from media critics, like Eric Alterman at 
The Nation, and the unfailingly accurate David Podvin. 
 



Podvin’s column on the subject, “It’s the War, Stupid!” astutely connected the Post’s character 
assassination of Dean to his uncompromising stance on the Iraq war. The most visible and credible of the 
antiwar candidates, Dean’s success made the Post’s prominent role in the propaganda buildup to the war 
look increasingly ridiculous—high society’s most feared vulnerability. The now infamous December 18 
Post editorial attacking Dean’s foreign policy was unprecedented in its shrillness. Unbecoming for a 
grande dame, but sometimes necessary when the servants get unruly. 
 
The empire’s moorings having been re-established with a string of Kerry victories in the primaries, and 
Dean dispatched to has-been status, the Post can now return to the same function it served the last time 
a stiff, ruling-class, free-trade, pro-defense Democrat sought the presidency: questioning his credibility, 
spotlighting every niggling flaw, and judging his policies in a Republican framework; and finally, endorsing 
him just before the election for his “liberal” stands on social issues and his mature, serious approach to 
governance—in contrast to the frat boy cowboy lining the Post’s shareholders’ pockets. The Post struck 
hard against Kerry’s own populist pretensions in the immediate wake of the New Hampshire primary, with 
a front-page expose of his standing as the number one recipient of “special interest” money in the Senate. 
A headline on the February 7 front—page read, “Kerry’s 19 Years in Senate Invite Scrutiny.” How classy 
of them to wait for an invitation. 
 
What may make this year’s race more intriguing, compared to 2000, is Kerry’s deeper connections to the 
Wall Street establishment, his eminently more masculine Vietnam War record, and his critically important 
membership, along with three generations of Bushes, including George W, in Yale University’s most 
prestigious and powerful secret society, Skull and Bones. 
 
Among those most alarmed by the fact that, if Kerry wins the nomination, this will be the first Bonesman 
vs. Bonesman presidential contest in American history, is author and former Republican strategist, Kevin 
Philips. Philips’ new book, “American Dynasty: Aristocracy, Fortune and the Politics of Deceit in the 
House of Bush,” is a devastatingly detailed and multi-generational account of the Bush family’s intimate 
connections with the military-industrial complex and with the international investment and intelligence 
communities. Despite his demurrals about “conspiracy theory,” Philips has performed an enormous 
service by bringing into mainstream consciousness ruling-class patterns that the conspiracy-minded have 
been talking about for years. 
 
(Paradoxically, Philips’ book is so authoritative that it got a positive, rather awestruck review on the front 
page of the Washington Post Book World from their curmudgeonly senior book reviewer, Jonathan 
Yardley. Book World seems to be the major stronghold of the Post staff’s traditionally liberal faction—
despite its usual trashing of any vaguely leftist offerings.) 
 
Philips, who worked in the Nixon administration, spends several pages in “American Dynasty” discussing 
George Bush Sr.’s highly likely participation in the Bay of Pigs fiasco. Besides the fact that Bush’s fellow 
Skull and Bones alumni played key leadership roles in organizing the operation, there was a personal 
revenge factor for Bush—whose Zapata Offshore Oil company operated in the Caribbean during that 
period—in that the Walker side of the family had lost a small fortune when Fidel Castro nationalized the 
Cuban sugar industry. 
 
Philips then segues into a fascinating link between the Bay of Pigs and the Watergate scandal, namely, 
“the Pemex-Pennzoil-CIA money line coincidentally or otherwise [italics mine] exposed in 1972 after 
funds it provided through Mexican banks were found in the hands of the Watergate burglars. Of those 
men, a solid majority—Howard Hunt, Frank Sturgis, Eugenio Martinez, Virgilio Gonzalez, and Bernard 
Barker—had been involved in the abortive Bay of Pigs episode. Nixon and his senior advisers knew that 
the money had come through Mexican banks from ‘the Texans’: regional Nixon finance chief William 
Liedtke, Robert Mosbacher, and other Bush friends. Apparently they were not sure what that meant—
what kind of a CIA pipeline was involved or what kind of usage was under way.” 
 
After some brief speculation about Bush’s possible role in this money matter, Philips then goes on to 
quote from a book by Nixon’s chief of staff, H.R. Haldeman (who has elsewhere commented that Nixon 
used to refer to the JFK assassination as “the Bay of Pigs thing”): “If the Mexican bank connection was 



actually a CIA operation all along, unknown to Nixon, and Nixon was destroyed for asking the FBI to stop 
investigating the bank because it might uncover a CIA operation (which the [CIA director Richard] Helms 
memo seems to indicate it was all along), the multiple layers of deception by the CIA are astounding.” 
 
It is instructive to view this anecdote in the light of history. 
 
Considering that Nixon’s relationship with the Ivy League leadership of the CIA was one of mutual distrust 
throughout his presidency and that he spent his entire time in office trying to rein in a CIA he felt had 
wandered too far from presidential authority; and considering that the Republican National Committee 
director who handed Nixon the pistol with which to do the honorable thing and commit political suicide 
was none other than George Herbert Walker Bush; and finally, considering—especially in the context of 
Haldeman’s comment about “multiple layers of deception by the CIA”—that the most memorable advice 
given to Washington Post reporter Bob Woodward by his still-unidentified source, Deep Throat, was, 
“Follow the money,” then it hardly seems outrageous to suggest that the person whispering these words 
in Woodward’s ear might very well have been George HW Bush himself. 
 
After all, in the end, the Watergate affair turned out to be a triumphant win-win for both of those longtime 
business partners, George Bush—the very next Director of Central Intelligence—and his lifelong secret 
admirer, the Washington Post. 
 
 
Michael Hasty is a writer, activist, musician, carpenter and farmer. He lives in West Virginia. In his youth, 
he was a disgruntled, low level employee of the CIA. His email address is: michaelhasty@hotmail.com. 
 
Permission to reprint is granted, provided it includes this biographical note, and credit for first publication 
to Online Journal. 
 
 

Copyright © 1998–2004 Online Journal™. All rights reserved. 


	Media
	Part 2 of a two-part series�Secret Admirers: The Bushes and the Washington Post
	
	By Michael Hasty�Online Journal Contributing Writer



